Teknoloji

25 Ekim 2010 Pazartesi

DESCARTES-biyografi

http://www.biyografi.info/kisi/descartes

GALİLEO GALİLEİ-İki Büyük Dünya Sistemi Hakkında Diyalog

İki Büyük Dünya Sistemi Hakkında Diyalog
İtalyanca:Dialogo dei due massimi sistemi del mondo-1632
İngilizce:Dialogue Concerning the two Chief Systems-1632

 Çeviri : Reşit Aşçıoğlu
Arka kapak yazısı:
Üzerinde on altı yıl çalıştığı İki Büyük Dünya Sistemi Hakkında Diyalog nedeniyle engizisyonda yargılandı, ev hapsine mahkûm edildi. Mahkûmiyeti sırasında ikinci başyapıtı İki Yeni Bilim Üzerine Diyalog'u tamamladı. Her iki yapıt da kısa sürede pek çok dile çevrildi ve modern bilimin başlangıcı olarak tarihe geçti. Diyaloglar ne yalnızca astronomi ne de fizik kitabıdır. Otoriteyi temsil eden Aristoteles düşüncesiyle sıkı bir polemik yürütürken, aynı zamanda gözlemsel, deneysel, kuramsal birikimiyle Galileo, "doğanın yazıldığı dili" yeniden keşfederek, matematiği temel alan kendi yeni fiziğini kurar. Galileo'nun hakim sınıfa değil, sıradan okura sunduğu diyaloglar anlaşılması kaygısıyla Latince yerine İtalyanca kaleme alınmıştır.
NEDEN DÖRT GÜN,
(Kızıler, “neden dört gün” sorusuna, “Kitapta dört gün geçiyor ve bu üç adam bir araya geliyor ve sürekli diyalog içindeler. İlk iki günkü diyaloglar kapıları açmaya yönelik. Diyalog ve söyleşi dört günde tamamlanmış. Ancak burada her gün birkaç aya bedel. Çok uzun cümleler ve diyaloglar yer alıyor.

İnsan hayatında yazıya dökülmüş en uzun günler olmuş bir anlamda. Bir çırpıda okunacak bir kitap değil. Üçüncü ve dördüncü günde konular daha da zorlaşıyor. Tezler ve ispatlar var. Bu bölümler astronomi ve astrofizikle ilgili olanlar için eşi bulunmaz diyaloglar içeriyor” yanıtını verdi.

KİTAPTAKİ KARAKTERLER;

“Salviati Galileo’yu temsil ediyor. Sagredo’nun ise kitapta ciddi rolü var. Uyanık bilinci oynuyor. Konuları açıcı örnekler veriyor. Kafası karışık halkın netleşmesi için bilgi açıcı bir karakter.

Simplicio ise yer merkezli görüşü savunan Aristo ve Batlamyus’u ve Kilise değerlerini temsil ediyor.
http://gencturkhaber.com/iki-Buyuk-Dunya-Sistemi-Hakkinda-Diyalog.html,085a7 )


Henüz giriş sayfalarını okuduğum bir kitap. Ancak giriş kısmı, Reşit Aşçıoğlu'nun ifadeleriyle insanı derinden etkiliyor.O dönemin içinde patlayan bir bomba gibi bu kitap.

GALİELO HAKKINDA BİLGİ;
http://tr.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

20 Ekim 2010 Çarşamba

MUZİK-Ne Dinliyorum.

Ne Dinliyorum.!

internet radyoları işimizi çok kolaylaştırıyor. Epey bir zamandır internette bir müzik sitesi takip ediyorum. Şu an listede hangi parçaların çalındığını görebiliyor, istediğiniz radyoyu seçip dinleyebiliyorsunuz. Bunun için bilgisayarınızda windows media player olması yeterli.

Bazı radyolar şunlar;

Absolute 70's Pop
Absolute 90's
Absolute ReggaeTrade
Absolute Trance (Euro)
Absolutely Country Hits
Acappella
Adult Urban Hits Choice
Afterbeat Electronica
All Euro 80's
All Flashback Alternatives
All Otto Baroque Musick
All Otto Classical Music
All Otto Opera Music
All Times & Urban Gospel
Alternative Rock X Hits
....
....
Ben bunlardan "All Otto Classical Music" kanalını dinliyorum.

Ancak sanırım şu sıralar biraz baroque, yada barroco dinlemem gerekecek, zira 17.yüzyıl denilince akla gelen değişikliklerden bir tanesi de muzikle ilgilidir. Aslında bu yüzyıl ile birlikte değişmeyen pek bir şey kalmamıştır da diyebiliriz.

Risk kavramının ortaya çıkmasından ziyade günümüz anlamına yakın bir şekilde kullanılması sanırım tüm değişikliklerin yada Descartes etkisi olarak da adlandırılabilir. Aslında güzel bir tamlama oldu değilmi bunu bir sabit olarak alabiliriz. "Descartes etkisi" yada "Descartes değişmezi". :)
isteyen aşağıdaki siteden muzik keyfine göre deneyebilir :)

http://www.1.fm/

Barok muzik için;
http://tr.wikipedia.org/wiki/Barok_m%C3%BCzik

Risk Kavramı

Risk Kavramı

Arap'ların hakkı araplara, yunanlıların hakkı yunanlılara, italyanlarınki de italyanlara.Türklerin kullanım hakkını da Türklere.

Nedir bu risk ?

Erol Mütercimler (Risk almak bir strateji midir, adlı yazısından), Arman T.Tevfik’in çalışması;

Risk sözcüğü ya Arapça rızık/rısk yada Latince riziko sözcüklerinden çıkmıştır. Rızık, kişiye tanrı tarafından verilen ve üzerinden kazanç elde edilen herhangi bir şey olarak tanımlanabilir. Burada rızık, rassal ve istenen iyi bir sonuç anlamı kazanır. Riziko ise, bir denizcinin karşılaştığı kayalık alan gibi bir engel olarak tanımlanabilir. Burada riziko, rassal ve istenmeyen bir kötü sonuç anlamına gelir.

Eski Yunan’da Arapça’dan alınan ödünç bir sözcük olan risk, genel olarak olumlu ya da olumsuz etkilere sahip rassal olayları açıklamak için kullanılmıştı. Çağdaş Fransızca da ise risk sözcüğü yine rassal olaylara ilişkin olup çoğunlukla olumsuz bazen olumlu anlamlar içerir. Gerek İngilizce’de gerekse Türkçe’de risk (ya da riziko); kayıp, hasar tehlikesi ya da hasar tehlikesi olasılığı, sigorta edilen şey ya da kimse olarak tanımlanır. Ayrıca fiil olarak risk, tehlikeye girmek ya da göze almak anlamında kullanılır ve sıfat olarak da risk, tehlikeli anlamına gelir.

Ayrıca risk sözcüğü eski İtalyanca’da “cüret etmek” anlamında kullanılan 'risicare' fiilinden gelir. Bu anlamda risk, kaderden çok bir seçimdir.

http://www.erolmutercimler.com/yazilar.asp?procid=35

STIEG LARSSON-Ejderha Dövmeli Kız

Ejderha Dövmeli Kız

The Girl with the Dragon Tattoo (original title in Swedish: Män som hatar kvinnor – "Men Who Hate Women") is an award-winning crime novel by Swedish author and journalist Stieg Larsson, the first in his Millennium Trilogy.

Män som hatar kvinnor ("Men Who Hate Women"), 2005. English translation by Reg Keeland under the title The Girl with the Dragon Tattoo, January 2008. US release September 16, 2008.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stieg_Larsson
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Girl_with_the_Dragon_Tattoo

Kitabı nasıl değerlendirmek gerekir.
Önce sınıflandırabiliriz, Basite indirgeyelim.(1)
Yukarıda da belirtildiği gibi bir cinayet romanı.1950'lerden başlayıp günümüze kadar gelen cinayetler serisi.

Parçalara ayırırsak ne demeliyiz peki,(2)
Kitap bir kaç parçaya ayrılabilir.
Gazetecilik, Sanayi devleri, Ahlaki durumlar, Psikoloji, İsveç, -izm'ler.

Buradan çıkarabileceğimiz sonuçlar(3)
Gazetecilik mesleğini irdeleyebiliriz, kitaptaki gazetecilik anlayışını tartışabiliriz.Gazetecilik ahlakını tartışabilir, Günümüz gazeteciliği ile durumunu anlatan bir makale bile çıkartabiliriz.
Sanayi devlerinin, borsa spekülasyonlarının ve paradan para kazanmanın sorunlarını irdeleyebiliriz
Ahlaki durumlar; Kızlara karşı davranışlar, Erkeklerin ve kadınların ahlaki durumları incelenebilir.Vasilik olgusu sorgulanabilir.
1940'ların nazi Almanyası ve akıllarda kalan nazi olgusu sorgulanabilir.vb.vb.

Eksik kalan bir şey var mı?(4)
Kitaptan çıkartılabilecek çok şey var. Ancak günümüz insan sorununun yanından geçiyor mu diye bakabiliriz. Yukarıda bahsettiklerim sorun değil mi, evet birer sorun. Ancak insan olarak varlığımızı sorgulamamıza yol açan bir etkisi oluyor mu kitabı okumanın, kişisel fikrim bunun olmadığı yönünde.Kendi sorunlarıma değinmediği için eleştirmiyorum sadece, keşke sadece benim öznelim hakkında bir şeyler yazmayıp bundan kurtulsaydı. Ancak bütün insanlığın sorununa da değinmiyor. Vanger şirketinin akıbetini belirleyebilecekken, çalışanlarına acıyor ve bunu yapmıyor. İnsanlar ekmek yiyor çünkü. Ancak Wenneström şirketi hakkında aynı kanıya var mıyor kitap.Ve onu bir hamlede eziyor.

Karakter, kurgu, insanı çekiyor. Ancak son yıllarda yayınlanan kitapların çoğu bunu iyi yapıyor zaten. Elimizden düşürmüyoruz. Ancak geride bize bıraktıkları bir iz de kalmıyor maalesef.

Aşağıdaki yazarlarımız eğlenceli ve ortamdan kaçmak için okunması gereken kitaplar olarak yorumlamışlar. Sizde yaz tatilinde (benim yaptığım gibi), şurda burda vb. denize gireceğinize bunu okuyun.Ancak benim anlamadığım insanlar zaten ortamdan sıkılıp denize girip rahatlamıyorlar mı, bir de tatilde yanımıza bunu almanın bir anlamı yok.  İnsana tatili zehir eder bu kitap. Tatil filan yapamazsınız. Benden demesi. 648 sayfa kitap, her gün 100 sayfa okusanız bitiremezsiniz.Tatilinizi berbat etmeyin. Bu kitabı okyacağınıza günceli takip edin. Aynı tadı alacaksınız.

Livaneli;
http://haber.gazetevatan.com/Haber/317540/1/Gundem

Engin Ardıç
http://www.sabah.com.tr/Yazarlar/ardic/2010/06/21/froken_salander

http://blog.milliyet.com.tr/Ejderha_Dovmeli_Kiz/Blog/?BlogNo=221458

19 Ekim 2010 Salı

SHAKESPEARE-OTHELLO

OTHELLO

Othello, the Moor of Venice -1603

Othello Venedik'te yaşayan Mağripli zeki bir askerdir. Mağripli, Desdemona adında, olağanüstü bir güzelliğe sahip olan bir kadınla evlenir. Oyun, Othello'nun Kıbrıs'a, Osmanlı ile yapılacak olan şavaşta görev almaya gitmesiyle şekillenmeye başlar. Othello'nun, emir eri olan Iago adındaki hırslı ve mevki düşkünü asker tarafından kandırılmasıyla karısı Desdemona'yı boğarak öldürmesi ve ardından Iago'nun tüm sinsi planlarının ortaya çıkmasıyla sonuçlanır.

Othello, the Moor of Venice is a tragedy by William Shakespeare, believed to have been written in approximately 1603, and based on the Italian short story "Un Capitano Moro" ("A Moorish Captain") by Cinthio, a disciple of Boccaccio, first published in 1565.

http://tr.wikipedia.org/wiki/William_Shakespeare

Yeni başladım. Aslında Moliere ile devam etmek istiyordum ancak elimde kitabı kalmadı. Demek ki bize hafta sonuna iş çıktı. Moliere'in kitaplarını sipariş vermek gerekecek. Hepsini okumaya kaç gün yeter acaba. Evde shakespeare olduğu için gelene kadar onlardan devam edeceğim.

Descartes dönemini anlamak için shakespeare daha da az önemli sayılmaz. Ne de olsa Descartes'ın doğumu 1596. Shakespeare öldüğünde 20 yaşındaymış. Eserlerini okumamış olmasını düşünemiyorum. Galielo'nun yazmış olduğu eserlerden bile haberi olduğuna göre, ingiliz bir yazarın eserlerini daha kısa sürede ele geçireceğini düşünmek gerekir.

Ya Moliere Shakespeare'den haberi yokmuydu dersiniz. Moliére (15 Ocak 162217 Şubat 1673) Demek ki Moliere tamamıyle onun eserlerini görmüş olsa gerekir.

NOT:
Mağrip ile ilgili kısa bir açıklama. Mağrip ülkeleri.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Ma%C4%9Frip

18 Ekim 2010 Pazartesi

Günün Sözü

Günlük, Taze;

http://tr.wikiquote.org/wiki/Ana_Sayfa

http://en.wikiquote.org/wiki/Main_Page

Arkadaşların eline sağlık.

kaynak gösterdiğim sürece bir sıkıntı olduğunu sanmıyorum. :)